Vandrepris til elever ved Nøklevann skole

RUSKEN-vinnere

Følgende artikkel er hentet fra Nordstrand Blad:

Nøklevann-elever hedret av Østensjøvannets Venner og ny Ruskengeneral

To klasser på Nøklevann skole utmerket seg spesielt under årets Rusken-aksjon.

ØSTENSJØVANNET/BØLER: Hver vår i over 20 år har skolene rundt Østensjøvannet trådt til med Rusken-aksjon. Alle har adoptert hvert sin område, og de kombinerer rydding med å få undervisning. I tillegg er de med i en konkurranse om hvem som har gjort oppgaven sin best.

I år ble det de to klassene på Nøklevann skole som var på fjerdetrinn i våres, som ble vurdert til å ha gjort den beste jobben. Dermed ble de hedret og takket av Østensjøvannets Venner og Rusken.

Vandrepris og diplom

Sist uke hadde leder i Østensjøvannets Venner, Amund Kveim, med seg vandrepris og diplom til skolen i skogkanten på Bøler.

- Dere har jo deres eget vann like ved skolen, nemlig Nøklevann, men det er Østensjøvannet dere gjør innsatsen ved, sa Kveim.

Han fortalte om vannet, om miljøet der og om det rike fuglelivet. Mest spennende var det nok da han fortalte om hva som kan skje med fuglene om de er uheldige og vikler seg inn i plast.

Erik Album og Sara Salihaj var de to elevene som mottok vandreprisen og diplom på vegne av de to klassene.

- Dette finner dere sikkert et fint sted å plassere dette i året fremover. Så får vi se hvem som gjør den beste ryddejobben neste vår, avsluttet Kveim.

Ny Ruskengeneral

I våres var det Rusken-general Jan Hauger som var med elever rundt Østensjøvannet for å se at alt ble gjort bra. I sommer gikk han av med pensjon, og Jenny Krohn tok over stafettpinnen.

- Jeg har ikke vært på Rusken-aksjon med dere, men jeg setter stor pris på den jobben dere både har gjort og forhåpentligvis også vil fortsette med, sa hun til de to klassene.

Artikkelen er delt etter avtale med Nordstrand Blad.

Her kan du lese artikkelen i sin helhet:

Her kan du lese mer om Miljøprisen og Østensjøvannets Venner:  www.ostensjovannet.no