Samarbeidsprosjekt med Romania

Nøklevann og Kampen Aktivitetsskole deltar i et prosjekt finansiert av EØS- midler, hvor «etter skoletid tilbud» er et av tiltakene i prosjektet. Det er et av flere tiltak som er satt i gang for å redusere frafallsprosenten og god integrering av barn med spesielle behov i Romania.

I desember 2023 var Hanne Høydal og Marit Ramstad, sammen med tre AKS ansatte fra Kampen, på studietur til skoler i Romania. På alle skolene vi besøkte ble vi tatt varmt imot. Vi ble vist rundt av elever, lærere og andre ansatte ved skolene. De presenterte tilbudene som var igangsatt gjennom prosjektet som startet opp etter at 12 lærere besøkte Kampen skole i mars 2023. Vi så at det virkelig hadde blitt gode resultater etter besøket deres ved Kampen skole.

Skolene vi besøkte ligger vest for Bucuresti i landlige områder, men i disse områdene lever mange rumenske og romfamilier under dårlige levekår. For at fattigdom ikke skal føres videre til neste generasjon er utdanning for disse barna det viktigste. I skolens arbeid med å få barna til skolen er foreldrene en viktig faktor og de har en viktig rolle i dette prosjektet. Foresatte deltar i «etter skoletid» programmet. De er med på aktivitetene sammen med barna og har et tett samarbeid med alle skolens ansatte. På besøket fikk vi se hvor viktig det er med et tett skole/ hjem samarbeid for disse barna. Ved å gi barn og foresatte gode opplevelser utenom undervisning forebygger de at barna blir holdt borte fra skolen.

Vi opplevde at alle elever og foresatte viste stor takknemmelighet for prosjektet. Tilbakemeldingene fra lærerne om tilbudet er blant annet at det har bidratt til et bedre læringsmiljø på skolene. De erfarte at elevene på disse skolene var mer motiverte for læring. Lærerne fortalte oss at de bevisst valgte å jobbe på disse skolene nettopp på grunn av dette.Skolene i Romania får lite statlige midler til å drifte skolene. De er derfor avhengig av støtten de mottar i EØS prosjektet.

Vi vil, sammen med Kampen AKS, fortsette samarbeidet med utvalgte skoler og prosjekter dette året. Vi vil våren 2024 organisere vennskapsaktiviteter mellom barna på Kampen og de forskjellige skolene i Romania.

Mvh,
Hanne og Marit